סקירת ספרות – חוק לימוד חובה: מערכת עברית ומערכת ערבית

אומרים שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אז במקום שנספר לכם כמה אנחנו טובים בלכתוב עבודות אקדמיות בתשלום, החלטנו לפרסם עבודה לדוגמא, בחינם.

העבודה הזו היא עבודה סמינריונית בחינוך, בנושא "השפעות פוליטיות על מערכת החינוך בחברה שסועה"

פרק שני: השתקפות השסעים במבנה וברפורמות מערכת החינוך

חוק לימוד חובה: מערכת עברית ומערכת ערבית

בשנת 1949 חוקק חוק לימוד חובה- ה'תש"ט- 1949,[1]  והוחל על כיתות א-ח בתחילה[2]. מערכת החינוך הערבית, הגם שהייתה חלק ממשרד החינוך ובאחריותה המיניסטריאלית, הייתה בחלקה לפחות תחת פיקוח מערכת הביטחון, שביקשה להבטיח כי המורים וצורת הלימוד לא יהוו מה שנראה לה כפגיעה בביטחון המדינה. כעדותו של שר החינוך באותה תקופה, זלמן שז"ר, שהפך לנשיא המדינה השלישי, נקודת הפתיחה של החינוך הערבי הייתה שונה לחלוטין  מזו של החינוך העברי.

  • חרף גלי העלייה הגדולים, החלק הארי של הילדים היהודיים רכשו השכלה מסודרת, לפחות יסודית, בבתי הספר. לעומת זאת, התלמידים הערבים שרובם כאמור מוסלמים וכפריים שחלקם הגדול לא רכש כל השכלה. המצב היה חמור עוד יותר כאשר הדברים אמורים לגבי הבנות המוסלמיות ואוכלוסיית הילדים הבדווים בכלל ובנגב, בפרט.
  • במרבית הישובים הערבים לא היו תשתיות לימוד בסיסיות כמו כיתות לימוד וספרי לימוד ועזרי לימוד בסיסיים. ככל שהישוב הערבי היה רחוק ממרכז אוכלוסייה גדול, כן המצב היה גרוע יותר. בעניין זה בלט השוני בין האוכלוסייה הנוצרית אשר הייתה לה מערכת חינוך כנסייתי ענפה יחסית, לבין האוכלוסייה המוסלמית. בקרב המוסלמים מצבם של העירוניים היה שפיר יחסית, מצב הפריים נחות ממנו ואילו בין הבדווים בכלל, ואלה בדרום בפרט לא הייתה כל מערכת בית ספרית כלל.
  • מלחמת 1948 הביאה לכך שלאחריה רק פחות מ- 15% מתושבי פלסטין הערבים נותרו בשטח מדינת ישראל. האוכלוסייה הערבית בכלל, והמוסלמית בפרט, היו בטראומה של ממש עקב המלחמה ותוצאותיה, מה עוד שהאוכלוסייה התדלדלה מחלקים ניכרים של שכבות המשכילים שעברו למדינות ערביות אחרות כתוצאה ממלחמת 1948.
  • מערכת החינוך הפלתה לרעה את מערכת החינוך הערבית. כך למשל משכורתו של מורה ערבי הייתה מחצית ממשכורתו של מורה יהודי. כך גם תקציב החינוך של ילד ערבי הייתה נמוכה בהרבה מזו של ילד יהודי. (שז"ר, מבחר תעודות, 1948-50).

מעבר לאחריות משרד החינוך לחינוך הערבי, המדיניות הכוללת הייתה לפקוח עין ולמנוע מן האזרחים הערבים כל אפשרות של התנגדות ישירה או עקיפה למדינה ולרעיונותיה. כך לדוגמא, איתור המורים הערבים למערכת החינוך היה נתון בידי השב"כ באמצעות מינוי איש מטעמו כסגן המפקח על החינוך הערבי.  לדברי דלאל (2004) "קיומה של מעורבות השב"כ במערכת החינוך הערבית הינה בגדר סוד גלוי בקרב החברה הערבית . ראשיתה של מערכת השליטה בימי הממשל הצבאי שהונחת על האוכלוסייה הערבית לאחר הטראומה של . 1948 תכליתה של שליטה זו היא , בעיקרון , דה פוליטיזציה של האוכלוסייה הערבית . הפוליטי נעשה למסוכן , מכאן ההתערבות הבוטה בעבר ובהווה בפעילות פוליטית של נציגות נבחרת של האוכלוסייה הערבית שאינה תלויה בממסד ; ומכאן גם סיכוייו הקלושים של מורה פעיל פוליטית להתקבל למשרת מורה או מנהל בית ספר במערכת החינוך הערבית" . תפקיד זה ומעורבות שירותי הביטחון בחינוך הערבי בכלל ובמינוי מורים בפרט, נמשך כחמישים ושבע שנים, עד אשר בוטלו, רק בשנת 2005, כמעט 40 שנה לאחר ביטול הממשל הצבאי (חרומצ'נקו, 2005).

[1] בציבור משום מה, מכנים את החוק, חוק חינוך חובה, ולא בשמו המקורי, חוק לימוד חובה.

[2] החוק תוקן מספר פעמים לאחר מכן, החל בשנת 1968, כפי שיובהר בהמשך.

כתיבת עבודות אקדמיות בתשלום -למי זה כדאי?

אז נכון שזה לא כל כך מסובך? אך עדיין דורש זמן ולכן אנחנו כאן, שמחים להציע לכם את שירותי הכתיבה שלנו. ולחסוך לכם את הטרחה והמאמץ בכתיבת עבודה טובה ויפה.

לפרטים נוספים צור קשר ונשוב אליך בהקדם

דילוג לתוכן