מחקר איכותני בחינוך

מחקר איכותני זוהי שיטת מחקר בתחום המדעים, בניגוד למחקר כמותי המסתמך על ממצאים כמותיים מחקר איכותני מתבסס על הסתכלות ובחינת ההתנהגות האנושית בניסיון להבין אותה. המחקר מנסה להסביר ולתאר התנהגויות שונות מנקודת מבטו של החוקר.

מחקרים בתחום החינוך נעשים לרוב במסגרת חינוכית, במחקר אלו משתתפים לרוב אוכלוסיות שונות –הורים ומשפחות מורים ותלמידים. מחקרים בתחום החינוך עוסקים במגוון נושאים כגון  שיטות למידה , שיטות הערכה, פסיכולוגיה חינוכית, אנשים מחוננים או בעלי ליקויי למידה, חינוך לגיל הרך, חינוך גופני, חינוך מוזיקלי ועוד. מרצים בתחום החינוך מוצאים את עצמם לא אחת בדילמה כשבמסגרת תפקידם צריכים להנחות חניך למחקר בעוד הם עצמם עדיין נמצאים בתהליך חקר של אוכלוסייה או חקר נושא שחופף לנושא מחקר של התלמיד.

בעזרת המחקר מנסים להגיע להבנה של הנחקר על ידי התבוננות ולמידה ומבלי השערה או דעה קדומה.

יתרונות מחקר איכותני בחינוך:

1. ראיה רחבה המביאה בחשבון גם הקשרים תרבותיים וחברתיים בהקשר לנושא .

2. מחוייב בתיאורים מדויקים תוך הצלבת היבטי שונים לאותו נושא לדוגמא היטב של מורה והיבט של תלמיד.

3. הזדמנות להפיק את המקסימום מהעבודה בשטח ולהציג את הפרשנויות כתוצאה מעבודת השטח.

4. לעיתים מתעוררת תחושת הזדהות עם האוכלוסייה הנחקרת.

שלבים במחקר איכותני:

בחירת נושא המחקר – בחירת נושא שמעורר עניין ומצדיק  את הצורך במחקר איכותני.

הגדרת מטרת המחקר – מהי  מטרת המחקר ומה מבקשים לבחון במסגרת המחקר .

הגדרת שאלת המחקר– מהי שאלת המחקר, השאלה מנחה את מהלך עבודת המחקר, ורק באמצעות ביצוע מחקר איכותני ניתן יהיה לתת מענה לשאלה זו .

התוכנית  לאיסוף נתונים– אלו אוכלוסיות רוצים לבחון ,באלו שיטות – הקשבה , התבוננות , ראיונות או תמונות.

איסוף נתונים-שלב התצפיות, במהלך ההתבוננות החוקר יאסוף נתונים בזמן ההתרחשות ויתעד בהקלטה בצילום וקטעי וידאו. ישנם שלושה סוגי תצפית: ישירה, משתתפת וממוקדת.

ניתוח הנתונים שנאספו-ניתוח כל המידע שנאסף בשלב איסוף הנתונים .

תשובות לשאלת המחקר – סכום ומסקנות .

אתר Matala מציע לכם מגוון רחב של פתרונות לעבודות האקדמיות ועבודות הסמינריון שסטודנטים נדרשים להגיש במהלך לימודיהם האקדמאים. אנו מומחים בכתיבת מחקר איכותני בחינוך ומציעים עבודות ברמה גבוהה במיוחד לסטודנטים.

לפרטים נוספים צור קשר ונשוב אליך בהקדם

דילוג לתוכן