מבוא ליזמות עסקית – אפליקציה "לימודי דרך" – עבודה לדוגמא

אומרים שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אז במקום שנספר לכם כמה אנחנו טובים בלכתוב עבודות, החלטנו לפרסם עוד עבודה לדוגמא, בחינם.

העבודה הזו היא מטלה לדוגמא בקורס "מבוא ליזמות עסקית"

תוכן העניינים

פרק 1: תמצית מנהלים

פרק 2: תיאור העסק

פרק 3: המוצר

פרק 4: השוק

פרק 5: מודל עסקי ואסטרטגיה עסקית

פרק 6: תוכנית השיווק

פרק 7: תוכנית התפעול

פרק 8: תוכנית השקעות

פרק 9: תוכנית פיננסית

נספחים

 

רק 1: תמצית מנהלים

אנחנו, היזמות, שלי והילה, סטודנטיות לתואר שני, שתינו אימהות צעירות לילדים קטנים ועובדות במשרה מלאה. הימים העמוסים, המטלות הרבות ,חוסר הזמן והנסיעות הרבות מהעבודה, לגנים,  ללימודים וכו' הביאו אותנו לחשוב על רעיון כיצד ניתן לנצל את הנסיעה בדרך האפקטיבית והיעילה ביותר.

החזון שלנו הוא, לפתח תוספת לאפליקציה ישראלית הפופולרית ביותר –  WAZE שתשמש את יושבי הרכב בזמן ניווט, להאזנה להרצאות וחומרי לימוד עפ"י משך הנסיעה שהוגדר בתחילת הנסיעה ע"י WAZE ובכך תביא לניצול מקסימלי של הזמן לפיתוח החשיבה והידע שיהפוך למאגר מידע שיתופי ומצליח.

לאחר בדיקת הצורך אנו רואות שהאפליקציה שלנו תביא לניצול וייעול זמן הנסיעה או זמני המתנה בצורה האופטימלית. מסיבות שונות אנו "מבזבזים" זמן רב במהלך היום ללא ניצול הזמן בצורה מיטבית בפקק, בהמתנה לרופא, בנסיעה ברכבת/אוטובוס ועוד. לישראלי הממוצע לוקח בין חצי שעה לשעה להגיע למקום העבודה, לימודים וכדומה, מה שמפנה את הזמן הזה להעשרה, לימודים והכנה לשיעורים, מבחנים ועד.

בהתאם לזה עלה לנו רעיון ליצור את אפליקציה "לימודי דרך".

בעלי האפליקציה יתחילו את המכירות וההתקשרות ללקוחות וספקים כבר בשנה הראשונה ומיד עם בניית הבסיס והתכנות שלה. אנו נוציא את הפיילוט הראשוני ללקוחות הפוטנציאליים וכך נשדרג ונתקן את האפליקציה כדי להנגיש אותה בהמשך. בהמשך נעסוק בהרחבת פעילותה ושיווק תוך התמקדות בשתי מחלקות עיקריות:

  1. מחלקת מכירות, שיווק ופרסום האפליקציה.
  2. מתן שירות טכני ללקוחות והתאמת האפליקציה לצורכי המשתמשים, הגדלת מאגר מידע השיתופי.

מטרת תוכנית זו הינה התווית מסגרת לפעילות והשירות, תוך בחינתו בקריטריון של מרכז רווח עלות עצמאי ובלתי תלוי בפעילות המכירות. כמו כן, תהווה התכנית בסיס להגדרת צרכי המימון בעלים והצורך הנדרש להקמת העסק לגדילה וחדשנות.

תמצית תיאור השוק וההזדמנות העסקית:

שוק האפליקציות גדל משנה לשנה ונגיש לכולם לפיתוח. יחד עם זאת אנו רואות חשיבות רבה ביצירת מיזם שיהפוך לאפליקציה שימושית, יעילה וקלה לתפעול עבור כלל הלקוחות שלנו. בישראל ישנם כ320000 סטודנטים בשנה אשר לומדים לתואר ראשון, שני, שלישי או לימודי תעודה. הזמן הרב שישראלי ממוצע מבלה בדרכים והצורך בפינוי זמן למידה ביום-יום תוך שמירה על מסגרת המשפחה, ילדים, עבודה וכו’ נתפס בעיניו כזמן "מבוזבז" ולכן אנו מציעות את הפתרון של הקמת מאגר מידע זמין ונוח לשימוש שמתבסס על תוכנת ניווט שהתוכן שלה יתאים לצורכי הלקוח שהזין אותם בזמן הרישום לאפליקציה.

אנו צופות כי המגמה הזו תצמח, בעיקר לאור הגידול הצפוי במספר רכבים בשנים הקרובות יש להניח כי הצורך בניצול "זמן המתנה" בצורה יעילה יגדל אף הוא.

אנו רואות בבניית ושיווק האפליקציה מסוג זה ההזדמנות העסקית אותה ננצל להקמת העסק בגין "פריצה" שנוצרה בענף הזה של הלומדה ותוכנה.

התמצית הפיננסית מבוססת על ההנחות הבאות:

  • אנו נצא לשוק באסטרטגית שיווק פרמיום לזמן מוגבל, נציע ללקוחותינו מחיר אטרקטיבי עבור שירותי תוכן איכותיים.
  • בהמשך נגדיל את המאגר הלקוחות ואת מאגר התוכן ובהתאם נעלה את מחיר האפליקציה אך נשאיר אותו בגדר הסביר בשוק, זאת בהתאם לכך שהמאגר שלנו הינו שיתופי ואיכותי גם יחד.

כדאיות פיננסית:

  • השקעה לפיתוח והנעת העסק צפויה להיות כ- 700000 ₪.
  • מחזור מכירות בשנה הראשונה צפוי להיות כ-50000 הורדות כאשר הרווח עומד על 124200 ש"ח, בהתחשב בהוצאות משכורות וכו' 124,300-, אך בהתחשב להשקעות העסק לא יפסיד בשלב זה.
  • מחזור המכירות בשנה השנייה צפוי להיות כ-100000 הורדות כאשר הרווח עומד על 284400 ש"ח, בהתחשב בהוצאות הצפויות הרווח עומד על 40,900 ש"ח
  • מחזור מכירות הצפוי לשנה שלישית כ-200000 הורדות כאשר הרווח לחברה עומד על 568800 ש"ח.

לפי תכנית זו אנו צפויות להחזיר את ההשקעה כבר בתום השנה השלישית מתחילת השיווק של הפיילוט הראשון על אף שבשנה הראשונה המיזם נמצא בהפסד כלכלי צפוי.

בעלות המיזם יקבלו משכורת קבועה את הרווחים ישקיעו בשלב הראשון בהתפתחותו של המיזם. בשלב מאוחר יותר בו המיזם יניב רווחים ולאחר החזרת השקעות והוצאות התחלתיות הרווח יחולק לבעלות המיזם לפי אחוזים קבועים מראש.

 

פרק 2: תיאור העסק- היזמים, מבנה בעלות, תחומי פעילות, מהות העסק, נקודות מפתח

היזמות הן שלי פרידמן והילה, סטודנטיות לתואר שני, שתיהן אימהות צעירות לילדים קטנים ושתיהן עובדות במשרה מלאה. הימים העמוסים, המטלות הרבות ,חוסר הזמן והנסיעות הרבות לעבודה, ללימודים, לגנים,  וכו' הביאו אותנו לחשוב על רעיון כיצד יהיה ניתן לנצל את הנסיעה בדרך האפקטיבית והיעילה ביותר. שאיפותינו הן להקים אפליקציה אשר תתרום לקהל רחב של משתמשים, להעשרת הידע האישי וכן להכנה למבחנים, הרצאות לקידום תרבות הלמידה וכדומה, כחלק ממגמה המתמשכת של חוסר הזמן לבצע את כל המשימות. לאור כל הכתוב לעיל, אנו רואות חשיבות רבה בפיתוח האפליקציה וצופות הצלחה רבה בשל קלילות הפעלתה, הממשק הידידותי, יעילותה ומגוון השירותים שהיא מציעה למשתמש בתחום הלימודים.

אפליקציית "לימודי דרך",  היא אפליקציה שאנו מעוניינות להציע והיא נועדה לקהל הלומדים שמבלים בנסיעות החל מתלמידי בתי ספר תיכוניים וכלה בסטודנטים הלומדים באוניברסיטאות, קורסים וכדומה, והיא מאפשרת לנהגים ניצול זמן מיטבי בדרכים לצורך חזרה על החומר, הכנה למבחנים, או רק לצורך העשרה. אפליקציית "לימודי דרך" הינה אפליקציית לימוד והעשרת ידע חברתית שמרכזת הרבה ידע במקום אחד, קלה וידידותית למשתמש. החזון שלנו הוא להוביל בשוק הלימודים הווירטואליים "בדרך אל היעד", כלומר למרות שאוניברסיטאות מפעילות את האתרים ללמידה מכוונת אך הגישה אליהם מוגבלת לסטודנטים בלבד ואינה ניתנת לשילוב עם תוכנית ניווט. ישראלי ממוצע מבלה כחצי שעה בפקקים ואף יותר הן בהלוך אל מקום העבודה/לימודים וכדומה והן בחזור מהם. הבעיה ידועה הן במרכז המדינה והן בפרפריה. 44% מהישראלים, כך עולה מהסקר החברתי שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נמצא כי משך הנסיעה "מפריע" להם או "מפריע מאוד". בעולם המודרני, הרבה זמן לא מנוצל נחשב ל"בזבוז בלתי נסלח". מכאן עולה הצורך לנצל אותו ביעילות ובמהירות לטובת הלימודים בצורה מיטבית.

אפליקציית "לימודי דרך" הינה תוספת המתבססת על בסיס אפליקציה קיימת ומצליחה בשוק – WAZE. חברת Waze מפתחת מערכת ניווט חברתית. זוהי אפליקציה לטלפונים חכמים שמספקת GPS שמעבר ליכולות הניווט מספק מידע זמן אמת על פקקים ובעיות אחרות בדרך בהתבסס על ניתוח הנתונים שמגיעים בזמן אמת משאר המשתמשים באפליקציה.

אפליקציה "לימודי דרך" אמורה לשמש את הנוסע המעוניין להקדיש את הזמן אותו מבלה בדרכים ללימודים, למבחנים וכדומה במהלך הנסיעה ולכמות זמן המותאמת למשך הנסיעה שהWAZE מציע עד להגעה ליעד. בעולם בו אנו עדים לתהליך הגלובליזציה וקידמה טכנולוגית, שיתופים של מסמכים, הרצאות ומקורות ידע שונים הם בגדר מובן מאליו.  בצורה כזו אנו נוכל ליצור מאגר ידע שיתופי אשר סטודנטים ממקצועות דומים יוכלו לשתף חומר ומידע מהקורסים הנלמדים וכן יוכלו ללמוד ביחד בכל נושא ובצורה כזו ללמוד ולהצליח בלימודים. הקבצים יועלו לאפליקציה ע"י הסטודנטים בכל תחומי הלימוד. לפי הנספח המצורף (נספח 1), אנו רואים שכמעט מחצית מהישראלים "מבלים" בדרכים בין רבע שעה לשעה כל יום בדרכם לעבודה ובחזרה.

הצרכנים שלנו, סטודנטים שהם גם הורים ו/ או סטודנטים אשר עובדים במשרה מלאה ונמצאים הרבה בדרכים אשר ירצו לנצל את הזמן הזה באופן יעיל ועל כן השותף העסקי למיזם שלנו היא חברת הניווט הישראלית WAZE  אשר נמצאת במעלה טבלאות ההורדות במכשירי אנדרואיד ו-iOS ולמעשה, הפכה להיות אחת מאפליקציות החובה שנהגים מתקינים במכשירם. מהנתונים של WAZE עולה כי הנהג הישראלי משתמש 8 שעות בחודש באפליקציית הניווט ובממוצע פותח את האפליקציה 17 פעמים בחודש [1]

חברת Waze הינה פופולרית מאוד וזאת ממספר סיבות: חסכון בזמן, דלק והגדלת הודאות ע"י ניווט ליעד בזמן הקצר ביותר מבוסס זמן אמת אשר מכוונת לכל הנהגים בעלי ה – SmartPhone. לחברה ישנם עדכוני תוכנה אוטומטיים והפעלת הלקוחות דרך מנגנון תמריצי תוכנה שיתופית. קניין רוחני על התוכנה, מוניטין, בסיס לקוחות רחב, קשרים אסטרטגיים, כל אלו עומדים לשרותינו ויהפכו את המיזם שלנו למצליח יותר.

אנו צופות שהאפליקציה תניב רווחים כבר בתהליך השיווק והפרסום שלה עקב ההיענות הרבה שתהיה מצד האנשים שהיא תהיה רלוונטית ויעילה עבורם. לדעתנו, אפליקציה, צריכה להיות בעלת תג מחיר סביר, כדי שתיתפס כנגישה יותר בהתחשב בכך שרוב המקורות שלה הם מקורות מקצועיים. לכן נקבע את מחיר ההורדה לתוכן האיכותי כדי ליצור אמון בקרב הלקוחות, ונשאיר תוכן זמין יותר כחינמי על מנת למשוך את הלקוחות ובכך ניצור רושם מקצועי אך זמין לכל המבקש.

הצעד הראשון בפיתוח המיזם הוא קביעת ההגנה משפטית על הרעיון בפורמט זכויות יוצרים בינלאומי או פטנט וזאת על מנת להגן על הרעיון בתהליך הבנייה של האפליקציה ויכולת להניב רווחים בעתיד. אנו עתידות להיפגש עם משקיעים, לעניין מפתחים והרעיון ייחשף, בכדי למנוע "חטיפת" רעיון. אנו נפנה למשרד עורכי דין המתמחה בתחום האפליקציות. נאלץ להשקיע זמן ומשאבים על מנת להשיג הגנה משפטית על הרעיון אך החומה תמנע מפח נפש אפשרי לאחר שתהליך הפיתוח של המיזם עבר את הדרך הארוכה וההשקעה רבה.

לאחר רישום הפטנט אנו נפנה לחברה אשר מתמחה בפיתוח אפליקציות על מנת לבנות בסיס יציב עבור המיזם, קידוד והכנת תשתית. במקביל נפנה לספקים הפוטנציאליים כגון מוסדות חינוך, אוניברסיטאות, מרצים, קורסים מגוונים ונציע להם את הרעיון, במקביל נסגור חוזה התקשרות מול חברת Waze. בשלב של פיתוח האפליקציה, רוב המאמצים יושקעו בפרסום והכנת התשתית למכירות וסגירת חוזים עם הספקים. בשלב זה עיקר ההשקעה היא ביצירת הקשרים ואיסוף תוכן למאגר מידע. אנו נציע למוסדות הרלוונטיים לפרסם אותם באפליקציה ובהליך השיווקי תמורת קבלת החומרים. אנו מעריכות כי פרסום עבור מוסדות הלימוד תהיה תמורה מספקת עבורם.

לאחר איסוף וארגון החומר, נפעיל פיילוט ראשוני ונבצע את הכוונונים והשדרוגים הדרושים, נתחיל לשווק את האפליקציה ברשת ושאר אמצעים המפורטים בהמשך. בשלב זה נשקיע את מירב המאמצים בשיווק ומכירת תוכן וכן בפרסום.

אנו מאמינות במוצר שלנו שבזכות הייחודיות שלו יתפוס במהרה את המקום הראוי לו בשוק האפליקציות. בעידן הגלובלי והנגיש אנו נספק ללקוחות שלנו מאגר מידע זמין, נוח וקל לשימוש המאפשר למידה תוך כדי נסיעה באופן הבטוח והמעניין ביותר.

 

פרק 3: המוצר

מטרת תוכנית זו הינה להציג ולבחון את ההזדמנות העסקית בהקמת אפליקציה חדשה לטובת הסטודנטים, מרצים, מורים וכדומה בזמן הנסיעה. לאור התפתחות תעשיית האפליקציות שלא מפסיקה להפתיע ולחדש ולהמציא את עצמה עם מגוון רחב של פיתוחים מרגשים שמשנים את הרגלי הצרכנים כמעט בכל תחום. כמעט כולם משתמשים כיום בטלפונים חכמים, טאבלטים , טלוויזיות חכמות ואפילו שעונים חכמים. כיום לא מדובר בטלפון שיחות אלא זהו מחשב לכל דבר, הצרכן מחפש גישה לכל התוכנות הנדרשות בקלילות ובהשיג יד. ניצול מירבי של האמצעים אלו מאפשר לנו נגישות בכל מקום למייל, רשתות מדיה, חשבון בנק ואפילו לעשות קניות בסופר ווירטואלי. אפליקציות הן הדרך שלנו להגיע לכל מידע זמין במרחב הווירטואלי בנוחיות מיטבית. ודבר נוסף חשוב לא פחות, המהירות והקלות היחסיים בבניית האפליקציה, תוך השקעה נמוכה ותמורה גבוהה.

החזון שלנו הוא להוביל בשוק הלימודים הווירטואליים בדרך אל היעד, כלומר למרות שאוניברסיטאות מפעילות את האתרים ללמידה מכוונת אך הגישה אליהם מוגבלת לסטודנטים בלבד ואינה ניתנת לשילוב עם תוכנית ניווט. בשיתוף פעולה עם חברת Waze, אנו ניצור סביבה לימודית המותאמת לצורכי המשתמש ולזמן אותו המשתמש יגדיר לעצמו.

היעד שלנו להוביל בשוק ולהכפיל תוך שנה את נתח השוק וקהלי היעד אליהם אנו פונים. בשלב הראשון נפתח את האפליקציה, נחתום עם ספקי המידע על חוזים ונוציא פיילוט לשוק להתנסות תוך הפעלת מחלקת שיווק ופרסום. בשלב הבא אנו נפעיל את האפליקציה ונקים את מערך השירות לקוחות ותמיכה טכנית ובשלב הבא ולאור תחרות מתפתחת נפעיל מוקד שימור לקוחות. היעד שלנו לתחילת הפיילוט הוא תוך כשנה מתחילת העבודה עליו.

למוצר ישנה כדאיות פיננסית רבה, אנו לא משקיעות בבניית תשתית חדשה אלא מתבססים על התשתית הקיימת, בעצם מחברים אליה את מאגרי הידע הקיים כגון הרצאות, קורסים מתוקשבים ועוד. שיתוף פעולה נדרש בין חברת Waze, אוניברסיטאות בארץ ובעולם, הרצאות וקורסים, חברות המספקות תוכניות "אימון" כמו קואצ'רים, או כל תוכן רלוונטי "אקדמאי" עבור הנהגים. הנהג יוכל לבחור בעת הגדרת היעד גם את ההרצאה שירצה להאזין לה בעת הנסיעה, בנוסף נאפשר בעת הרישום ההתחלתי אל Waze הגדרת קטגוריות רלוונטיות עבור הנרשם להאזנת קורסים והרצאות בנושאים המעניינים אותו בהתאמה למשך הנסיעה העתידית. Waze מצידה, תוכל להניב רווחים מפרסומים אקדמיים. אנו כחברה נפקח, נמיין ונציג את התוכן הנדרש, התאמת ההרצאות בעלות התוכן המקצועי ובדיקתם לפני העלאה לאפליקציה.

אנו מודעות לאופי השימוש באפליקציות על ידי המשתמשים ולכן נקפיד מהשנייה הראשונה שהמשתמש יפעיל את האפליקציה ובאמצעות הביקורת השוטפת שלנו, תקבע האפליקציה אם הוא יהפוך למשתמש פעיל או ימחק את האפליקציה ויעבור לאפשרות אחרת בחנות האפליקציות. לכן מהרגע הראשון ניצור קשר "אישי" עם המשתמש על ידי פנייה אישית וציון שם המשתמש. שימוש בטכניקה הזו נועד כדי למתג את האפליקציה וליצור סביבה ידידותית עבור המשתמש.

בעידן הטכנולוגי ישנה חשיבות רבה לכך שהידע יהיה זמין כל הזמן ובכל מקום. באפליקציה "לימודי דרך" אנחנו מאפשרות את זמינות המידע הרלוונטי לאלו שבכבישים ולא יכולים לדפדף ולקרוא. הסביבה הטכנולוגית מתחדשת כל הזמן ולכן המיזם המוצע מקדם את הצרכן לתנאים נוחים של מיקסום ניצול הזמן ותנאים המאפשרים למידה תוך כדי נהיגה, העשרה על ידי הרצאות, קורסים וכו' לחלקי אוכלוסייה מגוונות. השימוש באפליקציה יוצג בשתי השפות המדוברות ביותר בישראל בתחילה (אנגלית ועברית). אנו מצידינו, נפנה למוסדות אקדמאים שלהם יש מאגר של הרצאות מוקלטות נוכל לשלב את ההרצאות באפליקציה ולעשות פרסום לאותו מוסד אקדמאי. תוכן של ההרצאות המושמעות יהיה תוכן מקצועי, אמין ותרבותי. הפניה הראשונה שלנו תהיה לאנשי האקדמיה, למרצים באוניברסיטאות ובמכללות שחשוב להם להעביר את המסרים שלהם, לתרום מהידע שיש להם לקהל הרחב, ולכאלו שרק רוצים ששמם יתפרסם. ניתן לקבל תקציר של ההרצאות ומי שמעוניין בהרצאה המלאה יוכל לרכוש אותה באפליקציה.

בשל כל האמור לעיל , השותף אשר עמו בחרנו לשתף פעולה היא אפליקציית WAZE כך שכל נהג בעת נסיעה יוכל לקבל התראה על הרצאה שיכולה להתאים עבורו כפי תחומי העניין שהגדיר באפליקציה ויוכל להאזין לה בעת הנסיעה. כך העברת נסיעה בפקק למשל ונסיעות ארוכות יכול להיות יעיל הרבה יותר. אנו נכין לכל הרצאה תקציר אשר יוצג בחינם ובמידה והמשתמש יהיה מעוניין להאזין לה , יצטרך לשלם. המוצר אותו אנו בוחרות לפתח הינו מוצר טכנולוגי אשר תואם בהגדרתו לאפליקציה. האפליקציה תהיה מונגשת הן במכשירי אנדרואיד והן במכשירי אייפון ובכל כמה זמן בעת הצורך תתעדכן הגרסה.

 

 

פרק 4: השוק

שוק מוצרי התקשורת (רדיו, טלוויזיה, סלולר) הוא השוק אשר בו כלל האוכלוסייה משתמשת, אין משפחה או אדם שלא משתמש לפחות באחד מבין המוצרים הללו ותורם כ-40% מכלל הכנסות וכ4.1 מיליארד דולר בשנה. לפי תחזיות השוק, צפויות עליות חדות בהכנסות, של כ-30%, גודלו וחשיבותו ימשיכו למשוך אליו השקעות ולהמריץ מיזמים חדשים.

פילוח שוק: מספר משתמשי המובייל גדל משנה לשנה בעולם ובהתאם קצב הגידול בשימוש באפליקציות מובייל עולה ומושך אל השוק האפליקציות עוד ועוד עסקנים ומפתחים בעיקר בעקבות ההשקעה הנמוכה, הזמינות והמרחב הווירטואלי שבו משתמשים המפתחים. על פי נתונים עדכניים שפורסמו לאחרונה, כ-68% ממשתמשי הטלפונים הניידים בעולם, גולשים באינטרנט ומשתמשים באפליקציות שונות. רובם של המשתמשים הם צעירים בני פחות מ-30, בעלי השכלה תיכונית ומעלה, המתגוררים בעיר ומשתמשים במכשירי אנדרואיד ואפל. ולכן אנו רואות הצלחה רבה בפיתוח אפליקציה בקרב הצעירים למרות התחרות הרבה. על סמך נתונים אלו, אנו רואות כי רוב המשתמשים שלנו יהיו בקרב הגילאים האלו.

קהל היעד הוא למעשה בני 25-35, אקדמאים או במהלך לימודיהם, בעלי רישיון נהיגה אשר משתמשים באופן קבוע באפליקציית Waze הרוצים לייעל את "זמני ההמתנה שלהם".

 

הספקים העיקריים שלנו יהיו אנשי מקצוע אשר חשוב להם לפרסם את מאמריהם והמחקרים שלהם ללא עלות או בעלות מופחתת, היות והפרסום יכול לחשוף אותם בקרב אנשי אקדמיה שונים, עיתונאים, בלוגרים וכו' אשר ירצו שיפרסמו את דבריהם גם אצלם. יהיו גם אנשי מקצוע שונים העוסקים בעיקר במחקר מענפים שונים כמו רפואה, מדע, מדעי חברה וכד' שיכולים לחלוק עם הקהל הרחב את הנושאים השונים מהענף. אנו רואות באפליקציה זו הזדמנות עסקית נדירה שעונה לצורכי המשתמשים הרבים לרכישת ידע זמין ונגיש בזמן הניווט בנסיעה.

ספקי השירות יהיו מקצועיים אשר תכניהם ייבחנו על ידינו בקפידה רבה.  חשוב לנו כי התוכן יהיה מבוסס ואקדמי. בשלב הראשון נפנה לאנשי האקדמיה העובדים באוניברסיטאות ומכללות שחשוב להם להעביר את החומר אותו הם כותבים וכן נבצע סקירה מול המוסדות האקדמיים לגבי הרצאות מוקלטות אותם נכניס באפליקציה. ספקים נוספים יהיו אנשי אנשי מקצוע כמו אנשי חינוך, תרבות, בריאות הגוף והנפש ועוד. כל הספקים יקבלו עבור ההרצאות והחומר שיעבירו פרסום אישי , פרסום המרכזים הטיפוליים שלהם וכמובן שמוסדות הלימוד יקבלו פרסום ובכך יוכלו למשוך אליהם סטודנטים נוספים. (גם לתארים מתקדמים או קורסים).

בעזרת שיתוף הפעולה עם האינטרסים של בעלי העניין נוכל להעניק כמה שיותר תכנים למשתמשים.

במקביל לתוכן אשר יימכר במחיר נמוך עד סביר, אנו נציע המון מידע חינמי (כדוגמת תקצירי הרצאות) אומנם ישנם תחליפים בשוק אך לחברת Waze ישנם 2.9 מליון לקוחות ישראליים וכ-850.000 מהם משתמשים באפליקציה מדי יום לכן התחרות מולם הינה מזערית ולא משמעותית כיום. ללא ספק עלולים לקום מתחרים למוצר שלנו, אשר ינסו גם הם לפרוץ לשוק האפליקציות מה שישפיע כמובן על נתח השוק שלנו. לכן אנו נדאג לחסמי הכניסה גבוהים וחזקים באמצעות אפקט הראשוניות, עיצוב חדשני ונוחות של האפליקציה, ובלעדיות בשיתוף הפעולה עם חברת Waze. מתן דגש על שירות לקוחות, אפס תקלות, חדשנות כל הזמן, תוכן מגוון ועשיר. כך נצליח לכבוש את נתח השוק הגדול ונמזער את הנזק של כניסת מתחרים חדשים.

הרישום לאפליקציה ייעשה באמצעות כתובת אי-מייל. את מאגר כתובות המייל נשמור ונשתמש לשליחת ניוזלטרים (וביניהם פרסום על המוסדות האקדמאיים מהם מעוניינים לקבל הרצאות). למשתמשים שלנו, פעולה שלא דורשת השקעה כלכלית אך מאפשרת למשתמש חווית שימוש ידידותית. נקפיד על מהירות טעינת האפליקציה ובכך ניצור יתרון על פני אפליקציות "כבדות" יותר. אנו מודעים לכך שמס' ההורדות משפיע על המיקום בתוצאות החיפוש. דבר שחשוב במיוחד אם האפליקציה מתחרה בקטגוריה בה היצע האפליקציות גבוה. דבר נוסף המשפיע על המיקום של האפליקציה בתוצאות החיפוש הוא מספר הדירוגים שקיבלה האפליקציה וגובה הדירוג. אפליקציה עם דירוג גבוה יותר תופיע במיקום טוב יותר בתוצאות החיפוש באותה המדינה. בכדי לשמור על דירוג גבוה חשוב להקפיד על היענות ותגובות למשתמשים שהשאירו דירוגים נמוכים וביקורות שליליות, וכן על תיאור ומילות מפתח שבאמת מתאימים למה שהאפליקציה מציעה. מטרת האפליקציה בתחילה להיות מכוונת לשווקים המובילים בישראל בשפות האנגלית והעברית. בשלב הבא נרחיב את השימוש לשפות נוספות כמו רוסית וערבית. אי לכך נראה כי, הפתרונות המוצעים ע"י "לימודי דרך", טובים בצורה משמעותית לסטודנטים אשר לא מוצאים מספיק זמן לשבת וללמוד בצורה הנורמטיבית בביתם מאלו הקיימים כיום ומבחינה זו פוטנציאל השוק בפניו ניצבת החברה הינו אדיר בממדיו. המצב הכלכלי משפיע על כוח הקנייה של הלקוחות הפרטיים והעסקיים הן לחיוב והן לשלילה: מחד, המיתון עשוי להביא להקטנת הצריכה של שירותי תקשורת (טלוויזיה, רדיו, סלולר) בקרב הלקוחות (פרטי ועסקי) מאידך המיתון פותח בפני הלקוח חלון הזדמנויות להשוואת מחירי ואיכות מגוון מוצרים והשירותים. אנו מציעות ללקוחות שלנו מיזם חדשני, יעיל, נוח לשימוש וכן איכותי ולכן, אין אנו צופות ירידה במכירות האפליקציה אלא עלייה משמעותית.

תהליך הגלובליזציה הוא תהליך אשר מגביר את השימוש בכל שירותי התקשורת (סלולר, אינטרנט, טלפון, תקשורת נתונים ושרתים). בנוסף, תהליך הגלובליזציה משפיע על התפתחות הסחר הבינלאומי. חברה ישראלית Waze, איתה אנו מעוניינים לפעול בשיתוף פעולה נמכרה בשנת 2015 לחברת גוגל מה שמגדיל את סיכויי ההצלחה לאפליקציה "לימודי דרך". בנוסף שינוי משמעותי ביותר הוא בעצם טמון בהתפתחות תרבות הפנאי והסביבה המתפתחת כוללת בין היתר גלישה באינטרנט דרך סלולרי כחלק מאורח חיי תרבות הפנאי. לסיכום, שימוש יעיל באמצעי מדיה שמאפיין את האפליקציה שלנו – השיתוף בין כלל הסטודנטים דרך הרשת לאפליקציה וכן הלימוד דרכה זוהי משימה לא פשוטה ומחייבת דרכי חשיבה חדשות, יצירתיות ופתוחות לשינויים בעקבות השוק המתפתח במהירה. אולם, הצלחה בערוץ זה תאפשר להגיע באופן ישיר לצרכן הסופי, לפנות אליו בעלויות נמוכות יחסית, בכדאיות  וביעילות גבוהים.

דבר חשוב נוסף שעליו יש לדבר הוא על המתחרים. המתחרים העיקריים הן אפליקציות ומערכות האונליין שמספקים המוסדות האקדמיים אך החיסרון שלהן זה שהן פונות אך ורק לסטודנטים שלהם. היתרון שלנו במקרה זה הוא שאנו נפנה ונתיר למשתמשים מכלל המוסדות הלימודיים לקבל מאיתנו מידע.

מתחרה עיקרי הוא אתר YOUTUBE אשר גם בו ניתן למצוא מגוון רחב של הרצאות ומידע. היתרון שמצאנו מול אתר זה הוא התאמת זמן ההרצאה לזמן הנסיעה של המשתמש והתוכן שלנו יהיה מבוסס ואקדמי בניגוד ל- YOUTUBE אתר בו כל משתמש יכול להעלות סרטונים ומידע ללא פיקוח.

מתחרה דומיננטי לא פחות הוא אתר TED, אשר מספק הרצאות קצרות, ברובן חינמיות, לפי תחומי עניין. עם זאת, לא ניתן לקבל תקציר על ההרצאה טרם שמיעתה, וכן לא ניתן לתחום בחיפוש ההרצאה לפי זמן ההרצאה.

 

פרק 5: מודל עסקי ואסטרטגיה עסקית

לצורך ביצוע תכנון אסטרטגיה עסקית אנו ננתח את הסביבה החיצונית, מקרו ומיקרו וכן את הסביבה הפנימית ביחס לסביבה החיצונית.

מודל SWOT:

 

חוזקות:

אין מתחרים רלוונטיים– אמנם אנו רוצות לשתף פעולה עם אפליקציה קיימת (WAZE) כדי לשתף את התכנים האקדמיים שלנו במהלך נהיגה אך מדובר למעשה בפלטפורמה דומה עם ייעוד שונה.  ניסיון רב במכירות, שיווק, פרסום וניהול, תמיכה משפחתית– אנו, הילה ושלי, בעלות ניסיון רב בתחומים הנ"ל באופן אישי לכן נוכל לתרום מהידע שלנו על מנת לקדם את האפליקציה כמו שצריך ללא תשלום רב לספקים המעניקים שירתים אלו. בנוסף, יש לנו תמיכה משפחתית מבחינה כלכלית בסכום משמעותי של 400,000 ₪ שנותן התחלה יותר קלה.

אפליקציה חברתית- סטודנטים יוכלו ללמוד במקביל עם אותם החומרים בצורה של רשת חברתית. הם יתחברו יחדיו לאפליקציה ויוכלו להאזין יחד להרצאות באמצעות שיחת ועידה קולית או בוידאו שלא בזמן נהיגה (האפליקציה תדע לזהות זאת). כפי שידוע ישנם מקומות רבים לשימוש באפליקציה- המתנה בתור, נסיעה באוטובוס, בייביסיטר וכד'. כאן מדובר ביתרון תחרותי מובהק.

 

חולשות:

חוסר ניסיון בתכנות ובניית האפליקציה- בנייתה תדרוש השכרת שירותי חברה המתמחה  בבנייה והפעלת האפליקציות אשר כולל עלויות גבוהות. על מנת לצמצם בעלויות אנו נגייס סטודנטים מהתחום היות ופערי העלויות בין העסקתם לבין העסקת אנשים מקצועיים מתחום ההיי- טק בעלי ניסיון יהיו גבוהים יותר.

גיוס ספקים מקצועיים- הליך הגיוס של מוסדות הלימוד ואנשי המקצוע יצריך ניהול משא ומתן והחתמה על חוזים. כיוון שאנו לא באות מתחום ניהול משא ומתן ומהתחום המשפטי, נצטרך לגייס לפחות 2 אנשים בשני התחומים על מנת שיעשו זאת ביחד איתנו ובשבילנו. חוסר התמצאות ומקצועיות בתחום זה יצריך מאיתנו לשלם משכורות לא נמוכות אך זה הכרחי.

הזדמנויות:

שינויים במצב הסוציו- אקונומי- לסטודנטים כיום יש הוצאות מרובות ולא מספיק שעות עבודה. המטרה שלנו היא להפיק את האפליקציה תמורת תשלום שווה לכל כיס – עלות של 9.90 ₪ לכל הרצאה שיבחר הסטודנט להוריד ותשלום שנתי חד פעמי. עלות השימוש באפליקציה תהיה זולה משמעותית מאשר לרכוש ספר, מנוי לספריה וכו'.

שינויים במאפיינים חברתיים- בשנים האחרונות וגם כיום השימוש הולך וגובר ברשתות החברתיות. אנשים רבים מעדיפים להשתמש ביישומים מרחוק ולחסוך בזמן כמו- אפליקציות של בנק, סופר וכד'. כאן זיהינו את הצורך בפיתוח ובשמיעת הרצאות בזמנים בהם הסטודנט נמצא בדרכים.

איומים:

ישנם גורמים העלולים לפגוע ביכולת התחרות שלנו. למשל, אי הצהרה על האפליקציה כפטנט בזמן עלול להביא לפיתוח מהיר של אפליקציה או שירות דומה ובכך נוצר לנו מתחרה מאוד חזק אשר יכול לפגוע בנו באופן ממשי מהבחינה הכלכלית ומבחינת שיתופי הפעולה הבלעדיים שלנו עם הספקים. בשל כך, ניעזר לאורך כל הדרך בייעוץ משפטי מתאים.

בנוסף, בשל היות המוצר חדש בשוק, אנו כחברה חשופים לריגול תעשייתי. דבר זה נפוץ בשוק ועלול לחשוף את הדברים הייחודיים שלנו, פרטים טכניים, נתונים על מכירות ונתונים פיננסיים. דבר זה עלול לפגוע בחברה בצורה אנושה הן בצורה שהלקוחות יקבלו רושם שהמידע שלהם לא מאובטח וכך למשל גם התשלום אותו הם מבצעים באמצעות כרטיס אשראי למשל והן מבחינת הספקים, הדבר יוריד את רמת הרצינות של החברה.

 

הסביבה הטכנולוגית מבקשת חידושים כל הזמן לכן נקפיד במיזם שלנו על  חידושים מגוונים לדורשי המידע, נמקסם את המידע שנציג שיענה לכלל האוכלוסיות, לכל המינים וגלאים. בנוסף, הרצון שלנו הוא לנהל משא ומתן ולהגיע להסכם עם WAZE ומצידנו תינתן תמורה מספקת  (פרסום, שיתוף ברווחים) וכך נציג הרצאות בשותפות עמם. כידוע הינה אחת האפליקציות הפופולריות בישראל ובדרך קבע היא נמצאת במעלה טבלאות ההורדות במכשירי אנדרואיד ו-iOS. Waze למעשה הפכה להיות, לפחות עבור הנהגים, אחת מאפליקציות החובה שמתקינים על הטלפון. עולה מהנתונים של WAZE כי הנהג הישראלי משתמש כ-8 שעות בחודש באפליקציית הניווט ובממוצע פותח את האפליקציה 17 פעמים בחודש. [2]

רף חסמי הכניסה לשוק האפליקציות נמוך מאוד. קל לפתח אפליקציות ולהוות חלק מן השוק. עם זאת, על מנת לחסוך בעלויות, נמצא סטודנטים בתחום אשר ירצו לרכוש את הניסיון עוד בזמן הלימודים וכך עלויות הפיתוח זולות יותר מאשר לשכור אנשי מקצוע שכבר נמצאים בתחום (הפרש עלויות של 70%). ההצלחה שלנו תהיה תלויה ברעיון וביכולת להתחדש ולחדש לכל אורך הדרך. כדרך פעולה ראשוני אנו נרשום את האפליקציה והקישור של האפליקציה כפטנט, נחתום על הסכם עם חברת Waze שלא יאפשר לה לפתח יישום משלה או לפנות לספקים אחרים. בשלב הבא אנו נחתום עם המוסדות האקדמיים על התחייבות בלעדית לספק לנו את ההרצאות בכל זמן נדרש. כדי שנוכל לעמוד בתחרות מול המתחרים שלנו אנו נצטרך לבדל את עצמנו הן בשיווק המוצר והן בתוכן שנציג למגוון הרחב של לקוחותינו.

כחלק מהאסטרטגיה שלנו, נשים דגש רב על מערך שירות ושימור הלקוחות, לדעתנו, היא גורם מוביל בהצלחה של כל חברה. העלייה במודעות הצרכנית, דורשת ממערך השירות ושימור לבצע התאמות משמעותיות ותקופתיות וכן להציג תוכן חדשני וכן להישמע לביקורת שמגיעה מהמשתמשים. פילוסופיית השירות נבנית לאור היתרון התחרותי הרב והזמינות שלנו עבור לקוחותינו שציינו קודם, לכן נבחר באסטרטגית שימור במספר דרכים: הקמת מוקד שירות, שימור ומענה טכני עבור שלל לקוחותינו. לקוחות שונים זקוקים לפתרונות שונים, ולכן נעסוק בפילוח לקוחות רלוונטיים של חברה על בסיס ניתוח סגנון הצריכה של הלקוחות בהווה ובעיקר על ניתוח ציפיות העתיד שלהם. מדידת האופן בו הלקוחות עושים שימוש בשירותי האפליקציה ומדידת יעילות השירות של מערך השירות ונותני השירות. עיצוב מדדי השירות הרלוונטיים ללקוחות ולצרכנים הם העומדים בבסיס השינוי וההטמעה המרכזיים של השירות היומיומי.

מדובר במוצר חדש אשר מתווסף לשוק שכבר קיים (משתמשי אפליקציית WAZE) ולכן אנו בוחרות לפתח אותו.

לצורך בחינה כיצד להפנות את המוצר שלנו אל השוק הקיים ובאיזו אסטרטגיה כדאי לנו להשתמש , נשתמש במודל ANSOFF. המודל מציע מספר אסטרטגיות:

העמקה – חדירה לשוק – זאת במקרה והחברה אינה מרוצה מהרווחים ומהמכירות של המוצר , יהיה שימוש רב יותר בפרסום על מנת להעלות את הקצב של המכירות.

פיתוח שוק – גם כאן , במידה והחברה רוצה להגדיל את הרווחים שלה מהמוצר היא תיחשף בפני קהל רחב יותר ולצאת אף מחוץ למדינה בה סניף האם שלה.

פיתוח מוצר – מצב בו החברה מוציאה מוצר חדש לשוק. הכוונה למוצר חדש אך עדיין נשאר בתחום תחום השוק אליו החברה משתייכת.

הגוונה – מצב בו החברה מפתחת מוצר חדש ויוצאת איתו לשוק חדש.

פיתוח המוצר שלנו מתאים לפיתוח מוצר – אנו אמנם מפתחות מוצר חדש אך הוא נכנס אל תוך השוק הקיים ומתבסס על אפליקציה שכבר קיימת מבחינת ניווט (WAZE) ומבחינת האזנה להרצאות מוקלטות (Ted).

בנוסף אנו נעלה באינטרנט באנרים באתרי לימוד ונשלח ללקוחותינו ניוזליטרים שיחשפו אותם למגוון רחב של מאגרי הידע העומדים לשירותינו. ננצל את היתרון התחרותי בסביבה העסקית הנוכחית ונהפוך אותה לדינמית ובכך נהפוך למיזם גמיש וזריז המסוגל להסתגל במהירות ולהיות לבעל יכולת לשנות ולהתאים את האסטרטגיה העסקית שלו במהירות לתנאים המשתנים של הזירה בה הוא פועל.  ראו נספח 2.

פרק 6: תוכנית השיווק

המוצר (THE PRODUCT)

המוצר שלנו, היא אפליקציית לימוד והעשרת ידע שהרעיון שלה היא צורת לימוד המושתתת על רשת חברתית. כלומר, מספר אנשים יוכלו ללמוד ביחד ולהאזין להרצאות אך החומר שיהיה באפליקציה ייעשה אך ורק על ידי היזמות לאחר שייבחן בקפידה באמינותו ושפיטתו האקדמית. למאגר מידע שיתופי וחברתי.

אפליקציה מתבססת על אפליקציה קיימת ונותנת ערך מוסף למשתמשים שלה. אנו מודעים לייחודיות השירות ולכן נעמוד על סטנדרטים גבוהים, נוחות הגישה, איכות השירות והתוכן המוצע. בשלב התכנות נקפיד על קלות הפעלתה ושימוש במאגרי "ענן" שמקלים על חיפוש, ארגון מידע ושימוש בה על ידי הלקוח. האפליקציה תתאים למשתמשים בכל סוגי הטלפונים "חכמים" ומערכות הפעלה איתם עובדת חברת בסיס שלנו Waze. נכון לשלב פיתוח זה, מדובר במוצר יחיד.

המחיר (THE PRICE).

אפליקציה "לימודי דרך" היא אפליקציה חינמית שחלק מהתוכן שלה נמכר במחיר אשר אותו אנו מגדירות כמחיר שווה לכל כיס של סטודנט – דמי שימוש קבועים על סך 9.90 ₪ בחודש, וכן 9.90 ₪ לכל הרצאה אשר תיבחר ע"י המשתמש מהספק שיבחר לו. תהליך פיתוח האפליקציה מורכב מחמישה חלקים עיקריים – אפיון האפליקציה, עיצוב האפליקציה, פיתוח האפליקציה, השקת האפליקציה ושיווק האפליקציה. חשוב מאוד להגדיר זמנים לכל אחד מהשלבים האלה כבר בשלב האפיון, הסיבה לכך היא שפרויקטים או אפליקציות שלא מגדירים עבורן זמן מוגדר לכל אחד מהחלקים שלהם נוטים להימרח ולהיסחב ובמיוחד בתחום כמו פיתוח אפליקציות החשיבות של מהירות הפיתוח ולהיות ראשונים בשוק חשובה במיוחד. קביעת המחיר נקבע בהתאם להשקעה, מאמץ שיווקי הנדרש, עלויות שותפות ועוד. בהתחשב בכך שהמוצר הינו חדש ומתפתח ללא תחרות רלוונטית, המחיר עבור יחידת תוכן  אחת שתכלול הרצאה אחת מלאה מספק התוכן אותו יבחר המשתמש ויוכל להתאים את הבחירה שלו לתקציר אשר יוצג ללא תשלום התשלום עבור ההורדה הינו כאמור, 9.9 ש"ח בשנה הראשונה ו12.9 ש"ח לאחר שנה ובסיום מבצעת ההשקה של האפליקציה.

ערוצי ההפצה (THE PLACE)

על מנת לממן את התפעול של האפליקציה, אנו נפנה למספר ערוצי הפצה:

  1. מימון חיצוני באפליקציה, באזור החיפוש נמקם אייקונים של מוסדות לימוד כך שבלחיצה על האייקון ניתן להתחבר לאתר המוסד. האייקונים, כמובן, ממומנים ע"י המוסד הנלחץ.
  2. רכישת ספר/ מאמר/ הרצאה מתוך האפליקציה לאחר הופעת תקציר הספר (המחיר יהיה שווה ערך למחיר המוצע בחנויות הספרים).
  3. רכישת שדרוג תוכנה להרחבת תחומי עניין נוספים – יהיה ניתן בעלות של 19.90 ₪ לרכוש שדרוג אשר בשלב הראשון יכלול תמלול של ההרצאה וכן צפייה באיכות HD. התשלום יהיה לכל חודש במשך שנה ללא עלייה במחיר.
  4. פניה לחברות שמפעילות אתרי ספרים דיגיטליים, שיווק האתר דרך האפליקציה והעלאת גרסאות מוקלטות של הספרים באפליקציה. התשלום עבור הספרים יועבר לחברות ולא אלינו. דבר זה עשוי להגדיל את המכירות עבור חנויות הספרים.

 

פרסום ויח"צ לקידום מכירות (PROMOTION).

אסטרטגיית שיווק המתאימה ביותר היא אסטרטגיית "המשפך השיווקי", ראו נספח 3. בשלב הראשון, שלב ה-Awareness, נצא בפרסום ראשוני "בקרוב" במוסדות החינוך להשכלה גבוהה דרך פליירים, פרסומים ברשתות חברתיות ובאנרים ממוקמים בפורומים של הסטודנטים וקהל היעד שלנו. בנוסף נפרסם בWaze בעת הכניסה לתוכנה, כל אלו יעלו את המיזם לתודעה של קהלי היעד הרלוונטיים.

בשלב הבא שלב ה-Interest, נערוך סקר בין הלקוחות הפוטנציאליים ונבדוק את רמת ההתעניינות שלהם במוצר.

שלב הבא זהו שלב ה- Desire, בו אנו מקבלים הצעות ראשוניות והתעניינות של הלקוחות במוצר, בשלב זה נפתח אתר שיפרסם את האפליקציה, נאפשר ללקוחותינו לעשות "לייק" לדף הפייסבוק ולכתוב בתגובות.

שלב ה-Action  הוא השלב בו הלקוחות הפוטנציאליים שלנו יהפכו ללקוחות בפועל על ידי רישום לאפליקציה והורדת תכנים המעניינים אותם.[3] בעת ההרשמה המשתמש יבצע תשלום של 9.90 ₪ שהם דמי שימוש קבועים ללא קשר ליחידות התוכן אשר יורדו ע"י המשתמש.

האסטרטגיה השיווקית של המיזם נגזרת מתוך החדשנות אותה מציגה הטכנולוגיה החדשה והפתרון חסר התקדים לזמן אשר "מתבזבז" שהיא מביאה ללקוחותיה, שעד כה לא נמצא בקרב מתחרותיה בעולם התקשורת. הפוטנציאל האדיר הקיים בשירות זה ובנוסף לרגישות הרבה המאפיינת את כל נושא החידושים בתחום האינטרנט, מציבים בפני החברה אתגר שיווקי אדיר המחייב קבלת החלטות והאסטרטגיות הנכונות של מדיניות השיווק האופטימלית.

לאור ניסיונן של שתי בעלות המיזם בנושא שיווק ופרסום, אנו מאמינות שבזכות המוצר האיכותי, השקעה במאמצים ועשייה מתמדת, אנו נצליח להניע ולייצב את העסק בשלבים המוקדמים של יציאתו לשוק וכן בהמשך.

פרק 7: תכנית התפעול

הצוות המנהל של המיזם אחראי לבנות מערך פעילות המיזם, לכנן ולקבוע אסטרטגיה בתחומי השיווק, הפרסום, תחזוקה, ניהול תקציב, שימור וקשרי לקוחות, כל זה תוך שמירה על אינטרסים של המיזם ובהתאם לחזונו. הצוות המנהל של המיזם לוקחים אחריות על ניהול שוטף של החברה ועמידה ביעדים האיכותיים, כמותיים ותפעוליים בה. בנוסף על אחריותם הגדלת הכנסות ושמירה על הסטנדרטים גבוהים של מקצועיות, מחויבות ואמינות למיזם.

בשנתיים – שלוש הראשונות ההנהלה שהן היזמיות הילה ושלי יקבלו תשלום חודשי קבוע מראש עבור השימוש של הקהל באפליקציה ורק לאחר סיום החזרים כספיים למשקיעים הצוות המנהל יחולקו הרווחים לפי אחוז קבוע מראש מתוך חוזה שותפות.

על מנת לחדור לשוק בדרך המהירה ביותר, החלטנו להעביר את פיתוח האפליקציה לבית תוכנה חיצוני, בית התוכנה יפתח עבורנו את השלד של האפליקציה והפונקציות הבסיסיות, לאחר מכן המשך הפיתוח והתחזוקה ייעשה על ידי צוות של שני מתכנתים. עלות פיתוח אפליקציה בחברה חיצונית נעה בתווך רחב בין 60000$ ל 100000$ עבור אפליקציות פשוטות.[4] בנספח 4 ניתן לראות פירוט עלויות באחת החברות.

את תהליך של בניית האפליקציה נתחיל בשלב של מחקר ופיתוח. אנחנו מודעות כי לעולם הדיגיטלי יש חוקים משלו אשר משפיעים על הכיס ולכן ביצענו מחקר מקיף שימקסם את סיכויי ההצלחה של המיזם שלנו. לאחר בדיקת הרגלי צריכת התוכן של קהל המשתמשים והערכת חווית המשתמש המוצלחת, נגדיר את יעדי האפליקציה בתחומים השונים כמו: כמות המשתמשים , צפי להכנסות וכמובן יצירת ממשק מתאים לכל אחד מן ההתקנים המבוקשים (אייפון, אנדרואיד, וכדומה).

אנו מודעות לכך שבעידן המודרני חשיבותה של חווית המשתמש היא ערך עליון ולכן נכוון את שהצלחת אפליקציה בראש ובראשונה לאופן שימוש כזה שבו המשתמשים ייהנו ויפרסמו את המוצר שלנו. ממשק המשתמש (UI) וחווית המשתמש (UX) הם אלו שישפיעו על שביעות הרצון של המשתמשים מהממשק והם אלו שישפיעו על מידת ההצלחה של הפרויקט כולו. בתהליך UI/UX נבצע התאמה של שפת הממשק לאופי הקהל ולצרכיו, נדאג לייצר אפליקציה נוחה לשימוש בעלת היררכיה ברורה, נבנה ממשק פשוט, אינטואיטיבי, יעיל ומהיר תוך מתן דגש על עיצוב מכוון משתמש המותאם לקהל היעד, צרכיו והרגליו.

צוות העובדים יכלול אנשי מכירה ושיווק בתחילה בהיקף קטן (סה"כ במחלקה זו יועסקו 7 אנשים) אשר יקבלו שיחות נכנסות מלקוחות מתעניינים וכן יבצעו שיחות יזומות למוסדות האקדמיים, ולאנשי מפתח על מנת להשיג כמות תוכן מספקת, וכן שיחות יזומות לסטודנטים וינסו למכור את השירות. לאנשי המכירות יוקצו יעדים כאשר יעמדו בהם יקבלו תגמול של 20% מהמכירות שביצעו. הנציגים יקבלו לידים של מתעניינים דרך הווטסאפ הייעוד להם ודרך אתר האינטרנט שישווק ויפרסם את האפליקציה.

בנוסף, יועסקו אנשים טכניים אשר יהיו אחראים על עיצוב האפליקציה וכן על תפעול המערכות שיעבדו בצורה תקינה כל הזמן. סה"כ צוות של 4 אנשים אשר יועסקו במשמרות בוקר : 7:00-15:30 ו- 15:30-22:30 אשר יעניקו מתן שירות טכני ללקוחות שמתקשים להשתמש באפליקציה וכן ידאגו לשמור על תפעול תקין. אחריות נוספות של הצוות היא לבנות מדריך ידידותי למשתמש הכולל שאלות ותשובות נפוצות לתפעול. יהיה ניתן לפנות לצוות בשיחת טלפון או לחילופין בווטסאפ ייעודי להם. החשיבות של הצוות הטכני היא להעניק חווית שימוש נוחה וידידותית וכן עיצוב מעניין ועדכני. הדגש יהיה על תפעול קל כמה שיותר של האפליקציה ונגישות גבוהה. בנוסף, הנציגים יתפעלו אתר אינטרנט של החברה המציג את האפליקציה אשר דרכו יוכלו לפנות גם מתעניינים חדשים.

בשלב המאוחר יותר , יועסקו גם נציגי שירות ושימור לקוחות. החשיבות של הצוות הוא עצום היות ואנו נרצה לשמור את הלקוחות שלנו וכן לקבל מהם פידבקים על מנת לשפר את האפליקציה בהתאם לצרכי המשתמשים. אנו רואות חשיבות לכך כיוון שברגע שהמשתמשים יהיו מרוצים הם יוכלו להמליץ על השירות שלנו גם למשתמשים נוספים ובכך מעגל הלקוחות שלנו ייגדל. הצוות יכלול סך של 10 עובדים, הגדול ביותר מבין הצוותים על מנת להעניק שירות וטיפול מהיר בלקוחות ובכך להשביע את רצונם.

מקום מושבינו , ההנהלה והעובדים במחלקות השונות יהיה במשרד בפריפריה בשביל שנוכל לחסוך כמה שיותר בהוצאות וכן היות ובתחילה לא תהיה קבלת קהל המיקום המרכזי הוא פחות חשוב.

בעת הקמת האפליקציה ניעזר בקבלני משנה מתחום ההייטק – מהנדסי תוכנה, הנדסאים, מפתחי אפליקציות אשר יקימו לנו את הממשק שאנו רוצות לשביעות רצוננו ולפי ההשקפה שהצגנו (ממשק קל וידידותי למשל) עד לקבלת המוצר המוגמר.

אנו, הילה ושלי, נהיה אחראיות על קבלת ההחלטות בכל עניין הן כספי והן תפעולי. קבלת ההחלטות שלנו תיעשה גם לאחר קבלת ייעוץ מקצועי בין אם טכני ובין אם פיננסי. כמו כן, אנו נערוך בשיתוף עם איש צוות המתמחה בגיוס עובדים את ראיונות העבודה ואת הסינון המתאים. אנו רואות בכך חשיבות רבה במיוחד בעת התחלת הפעלת השירות היות ואנו נצטרך את האנשים הכי מקצועיים כדי למנוע כמה שפחות תקלות וכן נוכל למכור כמה שיותר את השירות. כמו כן, נדאג להסדיר נהלים ברורים לכל הצוותים המקצועיים וכן להדגיש את חשיבות שמירת הלקוחות וגיוסם, נעביר מצגות של מתן שירות ללקוחות וטיפול בהתנגדויות, נדאג להכיר לצוות את האפליקציה במלואה בצורה הטובה ביותר על מנת שיוכלו לשווק אותה ללקוחות בצורה הנכונה.

לקראת סיום פיתוח האפליקציה , נדאג לגיוס כספים המוני באינטרנט. אנו נעלה סרטון קצר ובו נציג בעיקר את החשיבות של השירות אותו אנו נותנות ואת היעילות שלו לעומת מוצרים אחרים. נציג את עצמנו כסטודנטיות ובכך נוכל להביע הזדהות וכן לשכנע יותר בטיב המוצר ובשימוש בו. השאיפה שלנו היא להשיג את מלוא הסכום הדרוש לנו לפיתוח (700,000,000 ₪).

 

פרק 8: תוכנית השקעות

לצורך גיוס כספים עבור מימון המיזם נפעל בשלבים:

שלב ה- Pre Seed: גיוס כסף בסיסי דרך חברים ומשפחה שיאפשר את הפיתוח הראשוני ומתן כמה שפחות אחוזים במיזם העתידי. בשלב זה יירשמו כל העלויות בדו"ח רווח והפסד כהוצאות שוטפות. בנוסף גיוס כסף בצורה זו מקלה על החזרים והופכת אותם לנוחים יותר עבורנו בשלב קריטי כל כך כמו הקמת ובניית העסק.

שלב ה- SEED, בשלב זה נשקול הלוואה דרך קרן הון סיכון שהיא קרן פרטית המשקיעה סכומי כסף בעסקים ובמיזמים, מתוך ציפייה, כמובן, שההשקעה תניב תשואה נאה  לבין הלוואה בריבית קבועה לעסקים בתנאי טובים.[5]מה כל אלה? רישום העלויות בשלב זה יהיה שווה ערך לנכס במאזני הכספים בחברה ונפריד את העלויות שהתהוו בשלב זה מהעלויות האחרות של מיזם.

שלב ה-Road-A, סבב גיוס ראשון, יתבצע לאחר לאחר הפיילוט הראשון המוצלח ולצורך המשך הטמעת השירות. את הפירוט המלא ניתן לראות בנספחים.

שלב ה-Road-B, סבב גיוס שני, יתבצע לאחר ששירותי האפליקציה נמכרים אך המיזם עדיין אינו רווחי מספיק. שוב גם במקרה זה נשקול היטב את ההשקעה ונברר עד כמה לקיחתה תתרום לצמיחת העסק.

לסיכום, אנו בטוחות שהמיזם הינו רווחי וכדאי כיוון שהאפליקציה מסוג זה אינה קיימת בשוק. יצירת מוצר איכותי ונוח לשימוש בהשקעה נמוכה מביאה אותנו למחשבה שעל אף הקשיים בהקמת העסק, בנייתו והנעתו. בפרק הבא אנו נפרט את התכנית הפיננסית, תחזית הצפויה והערכת רווח והפסד בהתאם למגמות בשוק וכדאיות ההשקעה.

 

 

פרק 9: תוכנית פיננסית

התשלומים הבסיסיים הראשונים הצפויים לנו אלו תשלומי תחזוקה כגון טלפון, אינטרנט, הוצאות פרסום ושיווק של המוצר והעיקר הוצאות על פיתוח ובניית האפליקציה.

עלויות:

בעת כתיבת תוכנית לפיתוח האפליקציה, אנו רוצות לעמוד על העלויות הטובות והזולות ביותר שנוכל להשיג היות ואנו מודעות לכך שייקח זמן עד שנגיע למעגל נרחב של לקוחות שיוכלו להניב לנו רווחים מספקים.

אנו נשכור מתכנתים אשר יפתחו עבורנו את האפליקציה ויעניקו לנו את המודל שאנו רוצות, את הממשק הקל והייחודי. על מנת להפחית בהוצאות היות ושכירת אנשי הייטק ומפתחי אפליקציות כרוך בעלויות לא זולות, אנו נעדיף לשכור סטודנטים בתחומים אלו בשנה מתקדמת (שנה ב' או ג') אשר כבר התנסו במסגרת לימודיהם. נציע לסטודנטים שימוש באפליקציה למשך שנה חינם וכן מינימום שעתי. בנוסף, נבטיח להם להיות חלק מעובדי החברה גם לאחר סיום לימודיהם במחלקה הטכנית במידה וירצו בכך. אנחנו חושבות כי הסטודנטים יסכימו לתנאים היות וזה גם נותן להם התנסות בתחומם ומכשיר אותם להיות מקצועיים יותר אפילו לפני סיום הלימודים ובכך היתרונות גדולים. כך אנו חושבות כי נוכל לצמצם את העלויות מבחינת הפיתוח בצורה משמעותית מאשר לשכור אנשים שהם כבר מקצועיים ונמצאים בתחום. העלויות הנוספות הם התשלומים לאנשי הצוותים – מכירות, טכני ושימור לקוחות. אנו נשלם שכר מינימום כקבוע בחוק ובנוסף ניתן עמלות לנציגי המכירות שיעמדו ביעדיהם על סך 20% מתוכם. אנו יודעות כי העלות לא תהיה פשוטה להערכתנו לאחר 3 שנים נוכל להרוויח יותר בעזרת הלקוחות אשר אותם יגייסו אותם אנשי מכירות ואף אם נפסיד או אפילו לא נהיה ברווח, זה ישתלם לטווח הארוך.

את סך התשלומים הראשונים שלנו לספקי השירות ולאנשי הצוות נשלם מההון העצמי שנביא איתנו כפי שמצוין בנספח 6 (400,000 ₪)

 

הכנסות:

מבחינת הכנסות, בעקבות שיתופי הפעולה שאנו צופות לבצע עם מוסדות הלימוד, בתוך האפליקציה יהיו אייקונים לכל מוסד לימודים אשר באמצעותו יהיה ניתן להתחבר אליו וכן להוריד ממנו הרצאות. אייקונים אלו יהיו ממומנים על ידי המוסדות עצמם ומשם נקבל את ההכנסה.

כמובן, רכישת ההרצאות וכן האפשרות לשדרוג החבילה כפי שהצגנו יהיו החלק המשמעותי ביותר של ההכנסות.

שילוב של פרסומות (פרסומות למוסדות לימוד, בתי עסק הנותנים הנחות לסטודנטים וכו') אשר ימומנו על ידי בתי העסק, יעניקו הכנסה מספקת. אנו מתכוונות לגבות סכום של 200 ₪ מכל בית עסק לפרסומת סטנדרטית של חצי דקה ולפרסומות באורך של דקה 400 ₪. ככל שיהיו יותר לקוחות, יותר בתי עסק יחפצו ברעיון בשל חשיפה רחבה יותר.

תהיה אפשרות להעביר לידיהם של מתעניינים ללימודים במוסדות החינוך שיפרסמו אצלנו ועל כל סטודנט שיירשם אנו נקבל עמלה בסך 10% מעלות הלימודים לשנה. כך יהיה מצוין בחוזה אשר נעשה מולם.

בנוסף, ישנן חנויות אשר משווקות ספרים בצורה דיגיטלית. אנו נפנה אליהם בהצעה שנוכל לשווק את האתר שלהם באפליקציה וניצור לינק עם גישה אליו כך הם יוכלו לגייס יותר לקוחות וכן נציע הקלטה של הספרים שלהם באפליקציה. אנו נגבה סכום שונה לכל ספר בהתאם לאורכו כאשר הסכום המרבי יהיה 400 ₪.

על מנת להעריך את התקבולים הצפויים בעסק עלינו לנתח את ההכנסות הצפויות במהלך שלוש שנים הקרובות בהתחשב בהוצאות שבוצעו עד לרגע כתיבת התכנית (במידה וכן היו כאלו). בשלב הראשון אנו מעריכות שאין צורך להשכיר מקום עבור הפעלת המיזם כיוון שרוב העבודה תתבצע במישור השיווקי ופרסומי ולכן ניתן לעשות אותה בבית. את בניית התכנית כאמור נעביר לחברה ייעודית ורק לאחר הקמת הפיילוט נשכיר את המקום בו יפעלו אנשי מקצוע כגון אנשי מכירות, וטכנאים ומתכנתים שיעסקו בתחזוקה שותפת של האפליקציה ומתן שירות ללקוחותינו. לאחר הערכה של הוצאות והכנת דו"ח אנו צופות שברווחים שהחברה תניב נוכל לסגור את החובות כלפי המשקיעים שלנו כבר בשנה השנייה להקמת העסק. להלן פירוט הוצאות והכנסות של העסק חישוב לשלוש שנים הקרובות לפי תחזית הצפויה ובהתחשב בנתוני השוק. ראו נספח 7.

ננקוט במדיניות חיסכון ושיפור תזרים מזומנים על מנת לצמצם פערים והפסדים שעלולים להיות למיזם. ראו נספח 8.

 

  1. ללקוחות שלנו נשלם לפי אשראי שוטף + 60 ורק אם אנו רואים שעקב זה נאבד תוכן איכותי ולקוח חשוב נאפשר תשלום אשראי לפי שוטף +30
  2. אנו נקפיד על ניהול חשבונות מדויק ויעיל על מנת לא לאפשר דחייה בלתי רצויה בתקבולים.
  3. אנו נחתום חוזה בו נדאג לשת"פ הוגן עם חברת Waze ונעמוד על ממשק יעיל של גביית כספים. כאמור נעדיף את התשלום בכרטיס אשראי (למרות העמלה) ובזאת נבטיח את התשלום במועד וללא צורך לרדוף אחרי הלקוחות. בנוסף ננטרל את סיכוני גבייה על ידי שימוש בביטוח אשראי, בתמורה לפרמיה מסוימת בכדי להבטיח את התשלום לעסק גם במקרה של חדלות פירעון של הלקוח.
  4. אנו נקפיד על תכנון מראש על מנת לסייע לעסק לצלוח גם תקופה לא פשוטה במהלך הקמתו.
  5. אנו נדחה כל רכישה או השקעה שאינה הכרחית לעסק בכל שלב של הקמתו ובנייתו.
  6. בתחילה רוב העבודה במיזם תעשה על ידי היזמיות בכדי לחסוך בהוצאות למעט הוצאת תשלום עבור בניית האפליקציה לחברה המתמחה בכך. (כגון עיצוב, השגת תוכן ראשוני, שיווק ראשוני וכו')
  7. בתחילת הקמת העסק היזמיות יקבלו משכורת (בסיסית) על מנת לחסוך בהוצאות ולהגיע לרווחים במהירות רבה יותר.
  8. בשנה ראשונה נשכיר את שירותיהם של אנשי מכירה/שירות על בסיס משכורת ונציב להם יעדים כאשר במידה ויעמדו בהם יקבלו עמלות בסך של 20% מהיעד.
  9. לפי צורך נזרים הון נוסף לעסק (מהלוואות) אך בשיקול דעת ובכדי לא להעמיס על ההוצאות השוטפות
  10. בשנה הראשונה שהיא קריטית להמשך קיום העסק וכאשר תזרים מזומנים הוא שלילי נקפיד על תשלומים על פי סדרי עדיפויות ולפי החשיבות. כאמור נקפיד על מימוש זכויותינו בהקלות מס בשנים הראשונות של העסק שבהקמה.

 

אנו נדבוק בעמדה בה ניהול תקציב ובקרה בעסק יסייעו בשמירה על רמת הוצאות מבוקרת ובכך יסייעו גם לניהול תזרים המזומנים. ברור לנו שניהול תזרים מזומנים יעיל הוא תנאי הכרחי להצלחתו ולהישרדותו של העסק המתחיל והוא לא רק יקטין את צריכת האשראי הבנקאי המנוצל על ידינו  אלא גם יחסוך בהוצאות מימון יקרות וישפר את הרווחיות של העסק.

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 שנה 1 שנה 2 שנה 3
מוצר 1כמות 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 1200 1500 1800
מוצר 1 מחיר ₪ 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 100 110 100
מכירות 3450 3450 6900 13800 20700 34500 34500 41400 41400 41400 48300 55200 345000 790000 1580000
עלות המכר 40% 1380 1380 2760 5520 8280 13800 13800 16560 16560 16560 19320 22080 138000 316000 632000
רווח גולמי 2070 2070 4140 8280 12420 20700 20700 24840 24840 24840 28980 33120 207000 474000 948000
הוצאות שיווק 7% 241.5 241.5 483 966 1449 2415 2415 2898 2898 2898 3381 3864 24150 55300 110600
הוצאות הנהלה וכלליות 5% 172.5 172.5 345 690 1035 1725 1725 2070 2070 2070 2415 2760 17250 39500 79000
רווח תפעולי 1656 1656 3312 6624 9936 16560 16560 19872 19872 19872 23184 26496 165600 379200 758400
מס 25% 414 414 828 1656 2484 4140 4140 4968 4968 4968 5796 6624 41400 94800 189600
רווח נקי 1242 1242 2484 4968 7452 12420 12420 14904 14904 14904 17388 19872 124200 284400 568800

 

כדאיות פיננסית השקעה רווח שנה 1 רווח שנה 2 רווח שנה 3 גורם היוון % ענ"ן
500,000 27900 329400 326160 10 270,917

 

 

 

 

 

 

 

 

נספחים.

נספח 1.

נספח 2.

שירות תועלת עלות
מיתוג טראפיק המרות הוצאות נלוות מאמץ נדרש
דיוור אלקטרוני V V V נמוך בינוני
פרסום ממומן PPC V V V גבוהות בינוני
תגובות בבלוגים/פורומים V V נמוך נמוך
קניית מדיה באנרים V V V גבוהות נמוך

 

 

נספח 3.

 

 

נספח 4.

E-mail Login                                       2,063

Social Login                                        2,888

Activity Feed                                      2,888

Rating System                                     2,888

GeoLocation                                       2,063

Accept Payments                                2,888

User Profiles                                       4,125

Messaging                                           4,125

Shopping Cart                                     5,775

Search                                                 4,950

QR Code                                             2,475

Social Sharing                                     2,475

User Privacy Settings                         2,888

Push Notifications                              3,713

Gallery – Photo / Video                       2,888

Menu / Ordering                                 5,775

Dynamic Content                                4,950

Content Management System             16,500

Payment Administration                     6,600

Feedback System                                9,900

Email / Mailing Lists                          1,238

Total                                                    $94,055[6]

נספח 5.

 

מחלקה מספר עובדים בשנה א' מספר עובדים בשנה ב' מספר עובדים בשנה ג'
הנהלה/שיווק 2 2 2
שירות/שימור לקוחות וטכני 1 3 5
טכנולוגיה/מתכנתים 2 2 0

 

 

 

נספח 6.

 

הלוואה ממשפחה 400,000 השקעה ראשונית 400,000
הון עצמי 200,000 תפעול שנה ראשונה 300,000
הלוואה 100,000
סה"כ 700,000 סה"כ 700,000

 

נספח 7.

 

הוצאות כלליות שנה 1 שנה 2 שנה 3
שכ"ד 0 24,000 24,000
ארנונה 0 12,000 12,000
חשמל 6,000 8,000 10,000
טלפון 2,400 6,000 6,000
הוצאות משרד 6,000 12,000 12,000
שיווק 47,000 50,000 50,000
משכורות 302,500 423,500 423,500
סה"כ: 363,900 535,500 537,500

 

 

דוח רווח והפסד שנה 1 שנה 2 שנה 3
הכנסות 495,000 1,290,000 2,580,000
רווח גולמי 178200 1,290,000 2,580,000
הוצאות כלליות 363,900 535,500 537,500
רווח תפעולי -363,900 754,500 2,042,500
רווח לפני מס -363,900 754,500 2,042,500
דוח תזרים מזומנים
חודש שנה 1 שנה 2 שנה 3
מזומנים בתחילת החודש 400,000 -266,400 64,600
רווח לפני מס 666,400- 331,000 1,619,000
שינוי במזומנים 666,400- 331,000 1,619,000
מזומנים בסוף החודש 266,400- 64,600 1,683,600

 

נספח 8.

 

תיאור שנה א' שנה ג' שנה ב'
הנהלה 2  2 2
עובדים מועסקים 3 5 5
עלות מעסיק לעובד 60,500 60500 60500
סך העלות 302,500 423,500 423,500

 

 

[1] http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001043904

[2] http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001043904

[3] פריד, ג'ייסון; הנסון, דייוויד היינמאייר; כותר, תל-אביב : מטר תשע"ג 2012

[4] https://savvyapps.com/blog/how-much-does-app-cost-massive-review-pricing-budget-considerations

[5] https://www.leumitech.com/ מה זה?

[6] https://www.otreva.com/calculator/#

 

 

כתיבת עבודות אקדמיות בתשלום -למי זה כדאי?

אז נכון שזה לא כל כך מסובך? אך עדיין דורש זמן ולכן אנחנו כאן, שמחים להציע לכם את שירותי הכתיבה שלנו. ולחסוך לכם את הטרחה והמאמץ בכתיבת עבודה טובה ויפה.

לפרטים נוספים צור קשר ונשוב אליך בהקדם

דילוג לתוכן