דוגמא לפרק דיון – עבודה אקדמית על אהבה

אומרים שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אז במקום שנספר לכם כמה אנחנו טובים בלכתוב עבודות, החלטנו לפרסם עוד עבודה לדוגמא, בחינם.

העבודה הזו היא מטלה אקדמית פשוטה שמלמדת איך לכתוב פרק דיון , בנושא "אהבה"

 

תיאורית האהבה של סטרנברג (1986)

התיאוריה של סטרנברג בוחנת את האהבה מנקודת מבט מדעית, תוך ניסיון להגדיר את הרכיבים המנטליים מהם מורכבת האהבה: א) מרכיב רגשי של אינטימיות וחיבור עם מושא האהבה. ב) מרכיב פיזי של משיכה ותשוקה, שמתבטא בסופו של דבר במיניות. ג) מרכיב קוגניטיבי של החלטה על קשר ומחויבות כלפיו. בדרך כלל רכיב זה בא לידי ביטוי בהחלטה לאהוב את מושא האהבה, ובהמשך נוצרת מחויבות לשמר אהבה זו.

לפי סטרנברג קיימת אסימטריה בין שלושת הרכיבים, כך שהתשוקה אינה יציבה כמו האינטימיות והמחויבות, אך לרוב האדם מודע אליה בצורה מפורשת, לעומת המחויבות שלעתים מתעוררת בצורה מודעת רק במצבי קיצון של קשר האהבה.

מבין הרכיבים סטרנברג גילה כי אהבה באופן כללי קשורה בעיקר באינטימיות, בעוד שרכיבי התשוקה והמחויבות מאפיינים בעיקר אהבה בין בני זוג. במערכות יחסים שונות ניתן לראות דיסוציאציה בין רכיבי האהבה, כך שיתכן ורק חלקם יופיעו בפרקי זמן שונים.

בראיון מור סיפרה על הקשר שלה עם חברה הראשון שלמרות היחס הלא טוב שקיבלה ממנו בתקופה שלקראת סוף הקשר, היא כלל לא הבחינה בכך לולא היו מאירים את עיניה. כשנשאלה מדוע, השיבה כי היופי הפיזי שלו סנוור אותה, ואף מנע ממנה לחשוב בצלילות על תכונות שלו שמפריעות לה (היותו מפונק). לפי התיאוריה של סטרנברג, הרכיב הפיזי של תשוקה היה חזק מאוד אצל מור ביחסה לחברה הראשון, וכפי שמור מציינת בפירוש, ניתן להבין כי הוא זה שהחזיק את אהבתה אליו, כיוון שלפי תיאורה אינטימיות ומחויבות כבר לא היו שם.

בהמשך הראיון מור מספרת על היכרותה את בעלה, חיים. לדבריה מראהו הפיזי לא משך אותה כלל, ומדבריה ניתן להסיק כי בהתחלה לא הייתה תשוקה חזקה מאוד, אלא מעין אהבה בלתי מוסברת וקשר שנבנה והתחזק עם הזמן. במהלך הקשר הזה היו מריבות ופרידות, אך מור וחיים המשיכו להחזיק בקשר עד שהתחתנו בסופו של דבר. ניכר כי הקשר בין מור וחיים הלך ונבנה עם הזמן, תוך עבודת המידות ושינויים בהתנהגות ובאורח החיים של כל אחד מהם בנפרד, וגם שלהם כזוג, כשחזרו בתשובה. בהתייחס לרכיבי האהבה לפי סטרנברג, בהתפתחות הקשר עם בעלה מור חוותה אהבה שמורכבת באופן שונה מאשר זו שחוותה עם בן זוגה הראשון. מרכיב התשוקה לא היה דומיננטי כלל, וניתן לראות כי ישנה מחויבות הדדית בין חיים למור, כך שגם בעיתות ויכוח ופרידה, הם חשו ביטחון באהבה שלהם, העניקו אחד לשני מרווח נשימה והמשיכו הלאה. מור גם ציינה כי כש"חיים מחליט משהו אז הוא מחליט". ניכר כי נוצר ביניהם קשר רגשי כלשהו בתחילת הדרך, ואז החלטה לשמר ולפתח אותו.

כפי שצוין, ניתן להבחין בשלושת רכיבי האהבה של סטרנברג בתוך הסיפור של מור, וכפי שהוא טוען, רכיב התשוקה אינו יציב כמו שני האחרים – כפי שאירע למור עם חברה הראשון, שהקשר עמו נשמר רק בגלל התשוקה ובסופו של דבר נמוג. העובדה כי מור מסוגלת להצביע בפירוש על המשיכה הפיזית כגורם להישארותה עם חבר זה, עולה בקנה אחד עם דברי סטרנברג על כך שרכיב זה לרוב מודע בקרב האוהב. את ההיפך המוחלט ניתן למצוא באהבה של מור לבעלה – חוסר ברכיב התשוקה שהיא מסוגלת לציין בפירוש (מודעות), וקיומם של רכיבי מחויבות ואינטימיות (אותם היא מתקשה להמליל בצורה ברורה – פחות מודעות). קשר זה הינו יציב, בהתאם לדברי סטרנברג על רכיבי המחויבות והאינטימיות.

 

סוגי אהבה לפי למפר, בהתבסס על "דגם המוח המשולש" של מקליין

פול מקליין טוען כי רגשות האדם, וביניהם האהבה, מבוססים על שלושה חלקים במוח, שמתפתחים בזמנים שונים ופועלים בצורה שונה אחד מן השני:

א) המוח הזוחלי – חלקים קדומים במוח שאחראים על תפקודים אוטומוטיים שנצרכים לאדם בכדי לחיות, ומהם נובעות התנהגויות חייתיות פרימיטיביות שאינן כוללות כללי התנהגות, מוסכמות ונימוסים.

ב) המוח היונקי המוקדם – חלקים במוח שאחראים על רגשות ברמה גבוהה יותר, כמו למשל אהבת אם לבנה, רגשות המביאים לידי דאגה, אכפתיות ועוד.

ג) המוח היונקי החדש – חלקים במוח שמאפשרים לפרט לחשוב בהיגיון, לבצע בקרה, ללמוד מהניסיון ולהחכים.

לפי מקליין מתקיימת אינטראקציה בין שני סוגי המוח היונקי, כך שרגש משפיע על המחשבות ולהיפך.

עדה למפר הגדירה שלושה סוגי אהבה המבוססים על שלושת סוגי המוח: א) אהבה זוחלית – רגש אהבה שמונע בידי תשוקה מינית. ב) אהבה יונקית – רגש אהבה שמונע בידי רצון להרגיש בטוח וקרוב לפרט אחר מצד אחד, ופחד מנטישה מן הצד השני. ג) אהבה של המוח היונקי החדש – רגש אהבה שכולל הסתכלות רחבה על הקשר תוך ראיית התמונה השלמה לכל פרטיה. רגש זה הינו מבוקר ומווסת יותר, ואינו אימפולסיבי כמו שני הראשונים.

לפי למפר סוגים שונים של אהבה יכולים להיות דומיננטיים בשלבים שונים של הקשר, וגם עשויה להתקיים אינטראקציה בין המוחות, כך שבאמצעות השפה שמיוצגת במוח היונקי החדש, הפרט יסביר לעצמו התנהגות שנבעה מאהבה זוחלית או יונקית.

בראיון מור מתארת שלבים שונים באהבתה לבן זוגה הראשון: א) הכל מושלם, מרגישה בת בית במשפחה של החבר, לא רואה כלל את החסרונות ואת הקשר דועך. ב) שלב של הכרה בכך שהקשר דועך ושימת לב לחסרונות שיש בחבר. ג) ניתוק הקשר בצורה החלטית, והתמודדות עם ניסיונות חיזור עיקשים מצד החבר. ניתן להבחין כי מור עוברת שלבי אהבה שונים – בתחילה היא מונעת מדחף של תשוקה עזה לחבר והכל נראה מקסים וורוד, שנבע מרגש ראשוני מהמוח הזוחלי, עד כדי עיוורון של המוח היונקי שלא שם לב לקשר הדועך ולפגמי האופי של החבר. בהמשך מור מתארת את הקושי בפרידה מהחבר, בשל פחד להישאר לבד, שנובע מהמוח היונקי המוקדם. בסופו של דבר היא מסתכלת על התמונה השלימה, רואה את המציאות בצורה ברורה ומסוגלת להמליל את מחשבותיה – ואז מחליטה בצורה אסרטיבית לרסן את המוח הזוחלי והיונקי המוקדם, והיא עושה זאת באמצעות המוח היונקי החדש.

כאשר מור פוגשת את בעלה לראשונה, היא מתארת ביסוס קשר בצורה איטית, תוך המללה של שלבי יצירת האהבה ביניהם והסיבות לה. ניכר כי היא אינה מונעת מדחפים ראשוניים, אלא בודקת כל העת את התמונה בכללותה, רואה את היתרונות מול החסרונות, ומקבלת החלטה מושכלת להתחתן עם מי שכיום בעלה. מבחינת המוחות הראשוניים יותר, הקשר של מור עם בעלה עשוי היה להיות מעורער יותר, כיוון שהוא כלל ויכוחים רבים ואף פרידות. במהלך הראיון, מור מנמקת את בחירתה בבעלה מכמה סיבות: א) הוא עבד על המידות שלו והשתנה. ב) הוא אמר לה שבתכנון שלו תהליך של חזרה בתשובה, ומור ידעה שגם היא רוצה משהו כזה, ולכן רצתה לחוות את זה יחד. ג) תכונות חיוביות שונות שמצאה בו. כל אלו מעידים על תהליכים של שימוש במוח היונקי החדש – חשיבה ביקורתית, תכנון, המללה והתבוננות.

לסיכום, בראיון ניתן להבחין ברמות שונות של אהבה, באופן שעולה בקנה אחד עם התיאוריה של למפר. עם זאת, לא ברור מה גורם למעברים בין סוגי האהבה. מה גורם למור שלא להשתמש במוח היונקי החדש עם חברה הראשון, אך כן לבסס עליו את הקשר עם חברה השני? מדוע הדחפים המוקדמים היו כבדי משקל כל כך בקשר עם החבר הראשון, לעומת הקשר עם הבעל, שהיו בו סיבות רבות לדעיכת דחפים בסיסיים לאהבה?

 

כתיבת עבודות אקדמיות בתשלום -למי זה כדאי?

אז נכון שזה לא כל כך מסובך? אך עדיין דורש זמן ולכן אנחנו כאן, שמחים להציע לכם את שירותי הכתיבה שלנו. ולחסוך לכם את הטרחה והמאמץ בכתיבת עבודה טובה ויפה.

לפרטים נוספים צור קשר ונשוב אליך בהקדם

דילוג לתוכן