תצפית לדוגמא במחקר איכותני – חדר מורים

אומרים שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אז במקום שנספר לכם כמה אנחנו טובים בלכתוב עבודות, החלטנו לפרסם עוד עבודה לדוגמא, בחינם.

כאן מדובר בתצפית לדוגמא כחלק מעבודה איכותנית

 

 

 במסגרת הקורס: שיטות מחקר איכותני

 

תצפית בחדר מורים

את התצפית שלי אני מבצעת בחדר המורים בבית ספר יסודי במרכז הארץ. חדר המורים הוא החדר הגדול ביותר ברחבי בית הספר ומונה 10 שולחנות רחבים במטרה להעניק מרחב עבודה גדול לצוות ההוראה וזאת על מנת שלא ישבו בצפיפות. בנוסף, ישנה פינת קפה, מקרר ושיש גדול לשימוש הצוות.

השיעור הסתיים וצלצול להפסקה הגדולה מתנגן ברקע.

אני הולכת לחדר מורים להכין לי קפה.

כול המורים מגיעים לחדר מורים ונעמדים בתור להכין לעצמם קפה או לשתות כוס מים ולאחר מכן מתיישבים כקבוצה קטנה עד 4 מורים או לבד, חלקם קוראים עיתון, עוברים על מבחנים ומערכי שיעור וחלקם מאזינים למוזיקה באוזניות.

אני נמאצת ליד המטבח מכינה לי את הקפה לי, עוד כמה מורות עומדות לידי ומדברות ביניהן על "פסטיבל ישראלי" שמתקיים בבית הספר. במהלך השיחה הן מדברות על שעות החזרות שהן קבעו ללכת אליהן ביחד יחד עם התלמידים, חוות את דעתן על אופי הפעילות. חלי (שם בדוי) מורה לכיתה ו', גבוהה, בעלת שיער חום שמתלבשת בצורה אלגנטית אומרת: "לדעתי הפסטיבל יעשה שירות מעולה לבית הספר, סוף סוף פעילות איכותית ומשמעותית שנוכל לשווק כלפי חוץ". מנגד, טוענת מירי אף היא מורה מאוד מרשימה מבחינת הלבוש והגובה (שם בדוי) מורה בכיתה ד' כי "מדובר בטרטור גדול לנו המורים וגם להורים יש עבודה לא מעטה. צריך להתכונן נפשית לכך עם חלק מהילדים שמאוד מתרגשים והעלויות של כל האירוע הזה גבוהות לבית הספר, היה ניתן להשקיע בכמה פרויקטים במקביל עם הכסף הזה". בעודן מדברות ואני מסיימת להכין את הקפה נכנס תלמיד אשר נראה נסער ונרגש ושואל איפה רלי. (שם בדוי). רלי היא מחנכת כיתה ג', נמוכת קומה ובעלת משקפי ראיה. אני קוראת לה והיא ניגשת אל התלמיד ושואלת אותו למה הוא כל כך נסער. הוא מספר לה שאחד התלמידים בכיתה עושה בלאגן ומשתולל בתוך הכיתה והוא לא מוצא את הסייעת שלו. היא יוצאת במהרה מחדר המורים ומכריזה בחדר המורים בקול רם למחנכת אחרת בבית הספר, איריס (שם בדוי) כי "ייתכן ואצטרך החלפה לשיעור הקרוב, אני חייבת לצאת לכיתה וייתכן שאצטרך את עזרתך".

אני יושבת לי בחדר מורים, מגיעה חני (שם בדוי) מורה בכיתה ד'. חני נוהגת ללבוש רק חולצות מכופתרות לבנות בכל יום, שיערה בלונדיני שאותו היא אוספת בצורה אדוקה. היא מצטרפת למורות שכבר נמצאות בחדר, המורה לאנגלית לינה בעלת החזות האירופאית (שם בדוי) ומחנכת כיתה ו' יהודית (שם בדוי) שהיא המורה המבוגרת ביותר, בת 54. אני שומעת אותן מדברות על המורה לאנגלית השנייה שהודיעה למנהלת שהיא יוצאת לשמירת הריון, ניכר היה שהן מאוד המומות מהקרה בגלל שהוא מאוד פתאומי. "אני מאוד דואגת לה, מקווה שהכל יעבור לה בקלות ללא סיבוכים" אומרת חני. "ישנה בעיה רצינית, אני חושבת שהמנהלת לא התכוננה לכך ויהיו הרבה מורות מחליפות שיעברו פה עד שימצאו את מי שתחליף אותה בתקופה זו, מקווה שהילדים לא ישתגעו מכך" אומרת לינה. יהודית מצטרפת לאיחולי הצלחה ומוסיפה "יהיה בסדר, אנחנו נגבה אותה במידת הצורך".

מולי יושבים שני המורים לספורט, יואב בעל המבנה החסון והגבוה (שם בדוי) ורוני הצעיר מיואב, נמוך ממנו אך שרירי ומפותח (שם בדוי). הם מדברים מורן (שם בדוי) המורה להיסטוריה הנחשבת למורה היפה מכל הצוות, הצעירה ביותר (בת 25) שתמיד עם לבוש אופנתי ואיפור מדויק על טורניר הספורט שאמור להתקיים. "אנחנו מחכים לזה כבר, סוף סוף יש פעילות שבה אנחנו המורים לספורט נבלוט ונוכל להציג את הפעילות שאנחנו עושים כל השנה".  מהצד זה נראה שאותה מורה ממהרת להספיק להכין לעצמה לשתות ולנוח קצת לקראת השיעור  וזה בא לידי ביטוי בתגובות המהירות שלה, בריצה לעבר פינת הקפה ובחוסר ההתעניינות בדברים שהם אומרים.

אני מחליטה לקום וללכת למזכירות. אני רואה התקהלות של מורים שם ליד. זה משהו מאוד טבעי כולם באים לשם בהפסקה. אבל פתאום אני רואה בזווית העין את המורה רונית (שם בדוי) יושבת על הכורסא וכולם מסביבה בסוג של תזזית בלתי מוסברת. אני מתקרבת עוד ואז מבינה שיורדים לה המים וההיריון שהיה צפוי לעוד שבוע התחיל באופן לא צפוי. המנהלת מכניסה אותה למשרד כי נהיה יותר מדי קהל ומישהו קרא לבעלה שיבוא לקחת אותה לחדר לידה.

ההמולה מסתיימת וכולם מתפזרים, אני מחכה שהמזכירה תסיים את מעשייה, ובזמן הזה אני שומעת שהיא קוראת לכמה מורות ושולחת אותן למלא מקום בשעות החלון שלהן במקום מורות שלא הגיעו היום. היא מסבירה להן כי "אין ברירה, אי אפשר לשחרר פשוט את התלמידים ולוותר על שעות הוראה". חלק מהמורות אומרות לה יחדיו כי יש להן ישיבת צוות, היא אומרת להן "אין ברירה, העברת שיעורים דחופה יותר מישיבת צוות שאותה ניתן לדחות".

כאשר היא מבחינה בי היא פונה אלי גם בנושא של מילוי מקום בכיתה ה' במקום המורה לאנגלית. אני שואלת אותה "האם מצאו מורה מחליפה במקום המורה לאנגלית כי זה לא אפשרי שבכיתות לא ילמדו חודשיים אנגלית, זה לא מקצועי ופוגע באיכות הלמידה". היא עונה לי כי "זה בטיפול, אנחנו מחפשים".

הצלצול לסיום ההפסקה מתנגן שוב ברקע.

המורות מתחילות להתארגן לשיעורים שלהן. המורים לספורט ממשיכים לשבת בחדר המורים ולסיים את העיסוקים שלהם. חלק מהמורות במטבח מכינות להן קפה ומסיימות לקנח את ארוחת הבוקר.

תוך כמה דקות חדר המורים ריק. כול המורים בשיעורים, גם כאלה שמלמדים וגם כאלה שנכנסו למלא מקום.

אני גם מתחילה ללכת לכיתה שבה אני מלמדת, אני מבחינה שגם בחוץ אין תלמידים, כול התלמידים נמצאים כבר בכיתות ומחכים לשיעור.

 

כתיבת עבודות אקדמיות בתשלום -למי זה כדאי?

אז נכון שזה לא כל כך מסובך? אך עדיין דורש זמן ולכן אנחנו כאן, שמחים להציע לכם את שירותי הכתיבה שלנו. ולחסוך לכם את הטרחה והמאמץ בכתיבת עבודה טובה ויפה.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

לפרטים נוספים צור קשר ונשוב אליך בהקדם

דילוג לתוכן